mandag 13. februar 2012

Helgetur til kysten

Hei blogglesere!

Vi beklager på det sterkeste at vi ikke har gitt mer lyd ifra oss i det siste, men vi har hatt mye å gjøre. Hele uken har gått til spanskundervisning, litt småturer rundt og voluntørkveld hos familien Valbø. Vi har voluntørkveld hver onsdag, hvor vi reiser hjem til en av utsendningsfamiliene, spiser og snakker. Me gusta :)

Denne helga har vi vært med vår alles kjære Bola og hans kjære venn Alvaro, og besøkt en god del plasser langs kysten. Det har vært litt av en opplevelse. I Ecuador har folk ingen respekt for tiden, og det å komme 1,2 og 3 timer for sent er helt akseptert. Så denne helgen startet med en god del venting, noe som er utrolig irriterende, men som vi gringoer bare er nødt til å bli vandt med. Ikke nok med det. Det viste seg plutselig at det bare var 7 ledige seter i bilene, noe som ble litt vanskelig når vi var 8. Men spræke som vi er, måtte vi fint presse oss inn, og sitte 4 i baksetet i 3 timer.

Først kjørte vi til Montanita (som vi har nevnt tidligere på bloggen), her skulle vi sove den første natta. Da sov vi på et hostel som het Mama Cucha, stappfullt av surfere og hengekøyer. Litt ekkel plass, men avslappende atmostfære i motsetning til hovedgata.

her tilbragte vi natten i montanita

Dagen etter skulle vi til Olon, den byen der vi var på konferanse tidligere. Her skulle vi få lære oss å surfe. UTROLIG gøy, men vanskelig. For Kristin endte moroa fort i det hun tråkket på en flyndre med en slags rokk på enden av halen. Det gjorde helt utrolig vondt! Heldigvis kom hun seg fort på legevakten, og etter en sprøyte og noen tabeletter gikk det over. Synd vi ikke har bilder av legekontoret - hvordan det så ut er en historie i seg selv. Men alt har sin sjarm!

Etter Olon reiste vi til en veldig eksotisk plass som heter Ayampe. Stemningen og atmostfæren i denne lille byen er vanskelig å forklare, men en ting som er sikkert er at ingen stresser her. Alle tar det helt aldeles med ro. Alt var grønt og friskt, og med den fineste stranden vi har sett. Ikke uaktuelt at vi reiser her igjen. Lite folk og lite lyd, i forhold til Montanita som er overfyllt av mennesker fra overalt i verden.

På søndagen stod vi opp, spiste frokost og reiste videre til en by som het Salango. Her skulle vi snorkle. Tok båt ut til en øy, snorklet en stund og fikk slappet av litt på en liten strand. Tilbake på land spiste vi middag på en resturang som serverte veldig god sjømat. Etter det ventet turen hjem igjen, men hva er vell en biltur uten et par stopp. Først stoppet vi i en liten by som heter La Entrada, her finnes de en liten butikk som visst nokk selger de beste kakene og paiene i Ecuador. Sukkerfrelste som vi er tok vi oss såklart et kakestykke. Andre stopp var et sted med en ubeskrivelig vakker utsikt. Her stod vi en halvmeter fra et stup rett ned (bare for å skremme dere hjemme).

Disse plassene vi har besøkt er så store kontraster fra Guayaquil, og vi er takknemlige for at Bola tar seg tid til å vise oss disse vakre sidene av Ecuador.
                                                                      Her er litt bilder fra helgen vår

los voluntarios :

En utrolig fin helg!
Smask og dask fra oss :)